Wednesday, September 8, 2010

Ako udrzat dirigenta v pohode :)

JAK UDRŽOVAT DIRIGENTA V "POHODĚ"
Příručka pro orchestrální hráče Kdyby existovala nějaká základní příručka pro orchestrální hráče, měla by obsahovat pokyny nejen hudební, ale také návod, jak si udržet hráčskou hrdost před dirigentem. Tato příručka je určená mladším hráčům, jejichž schopnosti vydráždit dirigenta až k nepříčetnosti ještě nejsou patřičně rozvinuté.
1. Nikdy nebuď spokojený s áčkem. Když se budeš přiměřeně rozčilovat nad tím, že je buď příliš nízké nebo příliš vysoké, úspěšně to odvede pozornost z dirigentského stupínku a soustředí ji tam, kam patří, tedy na Tebe.
2. Když si upravuješ notový stojan, dbej na to, aby ti jeho vrchní díl odpadl a noty se rozsypaly po podlaze.
3. Stěžuj si na teplotu v sále, osvětlení, přeplněné pódium nebo průvan. Nejlépe tehdy, když je dirigent pod časovým tlakem.
4. Těsně před nástupem se dívej kamkoli jinam, jen ne na dirigenta.
5. Nikdy neměj dusítko, náhradní struny nebo plátky. Bicisté nesmí mít nikdy všechny paličky.
6. Požádej o přesazení. A žádej to často! Ať si dirigent uvědomí, že mu prokazuješ osobní laskavost, že vůbec hraješ.
7. Při každé možné příležitosti brnkej na struny, jako by sis prověřoval ladění. Dělej to především, když dirigent něco vysvětluje. Žestě: pouštějte dusítka na zem. Bicisté mají velké množství předmětů ke shození, ale bezkonkurenčně nejlepší jsou činely, protože se navíc můžou několik sekund kutálet.
8. Nahlas si vyfukuj vodu z klapek v každé pauze. (Horny, hoboje a klarinety by toto měly mít jako povinnou součást základního školení už od narození).
9. Dlouho poté, co se inkriminovaná pasáž hrála, se zeptej dirigenta, zda tvoje CIS bylo dostatečně čisté. Tento krok je velice účinný zejména pokud tato pasáž CIS neobsahuje nebo v ní vůbec nehraješ. Když tě dirigent nachytá, dělej, že si opravuješ chybu v partu.
10. Zásadně si nenos svoji tužku a když se dělají opravy, půjčuj si psací potřeby od všech sousedů.
11. Těsně po tom, co si celý orchestr opravil CIS na C se zeptej: „Prosím Vás, já tady mám CIS a nějak mi to nezní...“
12. Když předem zjistíš, že máš v partu chybu, dělej, jakoby nic a hraj nesprávnou notu co nejtišeji. Ve správné dynamice ji zahraj až na koncertě.
13. Když hudba vrcholí, přestaň hrát a dělej si (jako) poznámky do partu, aby skladba vyzněla prázdně a nezajímavě.
14. Kýchej a kašli zásadně v pianissimu anebo v generální pauze, vzbuzuje to u ostatních hráčů bujarou veselost.

4 comments:

ludmila said...

Najlepšie sú tie činely, čo sa môžu "navíc několik sekund kutálet" :-)) My sme raz v práci urobili zoznam na podobný spôsob pre kolegyňu na rozlúčku, čo šla do dôchodku. Mal názov "Ako sa správať ako typický zákazník Easonu". Boli toho dobré tri strany, a kým som to celé prešla, nasmiala som sa, až mi slzy tiekli... Každý kolega a kolegyňa, čo si to čítal, sa smial tiež a hovoril "jemine, toto je taaaaaaaaaaka pravda!!!" Je dobré pozrieť sa na tieto veci z druhej strany, odľahčiť si ich tak a zasmiať sa na nich; aspoň sa kvôli nim (aspoň na chvíľku) toľko nestresuje!! :-)

Lucia Bérešová said...

kdesi som mala podobny zoznam aj na zbor, musim ho pohladat, tiez je vystizny :)

ludmila said...

Spomínaš si na skúške miešaného zboru, keď sme sa ako-tak utíšili, Ty si zadala prvý tón, my sme sa nadýchli, vtom Miro Zajac niečo zabil, a my rehot... Tebe tiekli nervy, my sme sa nemohli utíšiť...:-)) A tak znovu niekoľko krát... To boli časy! :-)

Lucia Bérešová said...

spominam :) To boli casy :)az ruky opadali...