Wednesday, December 2, 2009

Ako vyrobiť hviezdu

Včera som na blogu môjho brata našla príspevok o alternatívnej hudbe - nehudbe ( tu ) a nedá mi, aby som nezareagovala aj takto verejne. Nejde konkrétne o Lukiho príspevok, ani o skupinu, ktorá tam hrá, pretože oni to berú ako recesiu a je to v poriadku. Tento príspevok ma len vyprovokoval k zamysleniu o tom, čo sa na slovenskej (aj poľskej) hudobnej a nehudobnej scéne deje.
Ako sa vyrábajú hviezdy... Je to trend, ktorý sledujem už pár rokov. Hviezdy, hviezdicky, rôzne "osobnosti" ... koľko z nich má skutočný talent a koľko len drzosť ? Pokiaľ nemáte talent, stačí byť iný. Ak neviem spievať, moderovať, hrať na hudobný nástroj, alebo robiť niečo iné poriadne, stačí, keď si "nastajlujem" vlasy (čím divnejšie vlasy, tým lepšie), tvárim sa ako totálny burak z dediny (aby som urobil na tých z veľkého mesta dojem, že môžem byť zaujímavý, pričom dúfam, že si nikto z mesta nevšine, že na dedine mladí už dávno nechodia v gumákoch a neumývajú sa hadicou na záhrade), zoberiem pod pazuchu nejakú kuru (psy už vyšli z módy, to má každý), zo slovníka povyhadzujem spisovné výrazy a zo zvyšku každý tretí nahradím vulgarizmom (v prípade pánov), alebo prídem úplne neupravená (v prípade dám) a oni potom urobia zo škaredého káčatka ďalšiu blondínku. Potom je vhodné sa dať zavrieť do nejakého domu (alebo súťaže) v štýle Big Brother a keď klesá sledovanosť, efektne si preťať žily (alebo sa zaľúbiť, odľúbiť, vyspať s niekým, nie je dôležité s kým, dôležité, že pred kamerami). To ma automaticky vynesie do hviezdnych výšok a teraz je najdôležitejšie sa tam udržať čo najdlhšie. Takže - vydať knihu v štýle "Zažila som všetko" (Po prečítaní knihy čitateľ pochopí, že by sa to malo volať skôr "Zažila som ho..."), naspievať CD a pokrstiť ho materským mliekom inej "hviezdy", objaviť sa na všetkých spoločenských akciách a za všetko brať nehorázne peniaze. Dávať sa česať tomu Pavielovi, či ako sa volá, lifting, liposukcia, kabelka Vuitton, šaty Versace. Keď to plebs prestáva zaujímať, treba upadnúť do depresie, ísť na protialkoholické, dať si vyfotiť (náhodne) vytŕčajúce spodné prádlo, oženiť/vydať sa, rozviesť sa, plakať na prvých stránkach, rýchlo sa znovu zaľúbiť, podrezať si žily... a všetci už medzičasom zabudnú, že v podstate neviete urobiť nič, že nemáte žiaden nadpriemerný talent... lebo ste "osobnosť". Pred chvíľkou som si klikla na stránku markízy, je tam záložka "osobnosti". Len tak pre zaujímavosť, som si spočítala baby. 13 . Z toho jedenásť blondíniek, pre mňa navlas rovnakých, jedna ryšavá a jedna brunetka....
Množstvo naozaj talentovaných ľudí sedí doma, tvrdo drie na svojom talente, pomáha tým iným, zarába mizerné peniaze, robí charitatívne koncerty v domoch kultúry a nikto ich neocení. Pretože nie je dosť peňazí. Rušia sa miesta učiteľov na ZUŠkách, menej učiteľov - menej žiakov, menej možností, za koncerty umelci dostávajú groše. A niekto dostáva statisíce za to, že príde na nejakú akciu televízie Nekróza a rytmicky vydeklamuje:

Pýtam sa sám seba či som toto chcel (toto chcel),
bez toho, aby o mne nikto nič nevedel (nevedel),
keď vidíš kurvy drahe kliky, preto dávno nežijem
tieto veci mám dávno v pi*i.

Hovorili, že penaze sú moc (ti je*e?),
stále su ich vác a nikdy neni dosť (neni dosť),
neni su šecko iba skoro šecko,
zostal som tu čakať sám /uplne sam, uplne sam).

(atď.)



A keď počujem niečo také, vždy si spomeniem na moju slovenčinárku z gympla, p. prof. Sivú, ktorá nám vtĺkala do hláv, že "umenie je odzrkadlením doby, v ktorej vzniklo" - tak nám teda gratulujem.  A myslím na všetky tie fakt talentované decká, ktoré makajú nad svojim talentom a zrejme nedostanú svoju šancu sa s ním podeliť so všetkými, pretože nemajú nastajlované vlasy, kuru a odvahu/drzosť zo seba robiť debilov. A ak sa aj dostanú na obrazovku nejakej televízie, bude to v nejakom "reflexe" ako rarita, vysielací čas, keď všetci jedia večeru a trvanie - 3 minúty, pomedzi reportážou o tom, kto sa zase zaľúbil a kto vyskúša novú farbu na vlasy. A na koncerty sa nikomu nebude chcieť chodiť, veď si môžeme pozrieť 15 ročné decká v superstar. A klasika je nudná.  A ešte pri nej treba myslieť. Aj pri klasike XXI storočia...

8 comments:

Lukass said...

Ministerstvo alternativnej hudby Lukassa zareaguje po pozornom preštudovani materialov do 24hodin.

Lucia Bérešová said...

No a mam po licencii...

Lukass said...

pani ucitelka mala pravdu, ja som to veru nie raz pocul. lenze na tom gympli som sa veru nic neucil o sucasnych superstar alebo slavnych, lebo nic nic neznamenaju. ucili sme sa o inych ludoch ktori robili napriklad "nadcasovu" literaturu. a to je dolezite. mas pravdu. toto nie su dolezite hviezdy ale nech su. takato rychla slava upadne hned a nech si ju uziju. mozno prave nejake talentovane dieta z tejto doby z dediny sa dostane do dejin ale az neskoro, a budu sa o nom ucit dalsi. no na tychto si nik nespomenie.
ja som dal do pozornosti tychto ludi kvoli tomu aby sme si uzili trochu srandy, lebo viem ze mozno uz o nejaky rok si na nich nik nespomenie. Urcite z toho neurobia velky biznis.
inak dobry clanok.
p.s.: tie markizacke blondinky su urcite odlisne. prides na rozdiel?

Lucia Bérešová said...

ty, namojveru nepridem... blond vlasy priblizne po plecia, podla potreby vyzehlene alebo mierne nakrutene na koncoch, urcite nie kucery!, makeup taky isty, ten pohlad tiez, pri velkom zblizeni oci kazdej presvita hacik na spodine lebecnej, na ktorom je miecha. Ta prva ma ofinu, ale s tendenciou cesania na bok, presne ako tie ostatne. Fakt nevidim rozdiel... Viem, ze si tu skupinu umiestnil ako srandu, oni to tak aj robia, z recesie, v pohode, vidno, ze sa bavia a nic viac.

Lukass said...

skus sa na tie blondinky pozriet z ineho uhla. napriklad zo spodu. urcite nejaky rozdiel bude :-)))

ludmila said...

Lucka, veľmi súhlasím, súhlasím aj s tým, že táto hudobná scéna je odrazom dnešnej doby (ani mi na to nejde do úst umenie), len by som chcela doplniť, že zo seba robia debilov aj mestskí "speváci", nie je to len "výsada" vidiečanov; dôležitý je extrašpeciál výzor, ale aj hudba a text - a tá recesia sa už pomaly stáva pravidlom... Skutočného talentu, dobrej hudby a textu je ako šafranu; a aj to, že sa teraz dáva do popredia takýto druh hudby a spevákov a na ten druhý sa zabúda, je, žiaľ, vizitka dnešnej doby...

Lucia Bérešová said...

Ludka, medzi "dedinskymi" a "mestskymi" spevakmi, nie je ziaden rozdiel... Aj mestsky spevak moze zo seba spravit vola a to ho nemusi v zivote vidiet. Nerozdelujem na "z dediny" a "z mesta"... :)

ludmila said...

Viem,že nie je medzi nimi rozdiel, len z Tvojho článku sa mi zdalo, že sa zameriavaš na vidiečanov. Ale asi sa mi to len zdalo, nepozorné čítanie...